Før ankomst:
Ansøgning om bolig
Senest 6 uger, hvis muligt, før forventet ankomst ansøges der om bolig ved Internationalt Boligkontor.
Boligskemaet udfyldes af sekretæren og sendes til Boligkontoret. Vær opmærksom på at sektionen/instituttet hæfter for lejen!
Generelle retningslinier for boligformidling samt information om de enkelte lejlighedstyper med priser:
http://www.en.aau.dk/education/apply/international-accommodation-office
Generel info
Informér eventuelt medarbejderen om linket til International Staff Office og instituttes hjemmeside www.es.aau.dk
http://www.workindenmark.dk/
Angående sygesikring
Borgere uden for EU og nye EU-lande er IKKE dækket af sygesikringen før de har modtaget sygesikringsbevis. De skal selv sørge for forsikring indtil da.
Efter ankomst:
Den nye medarbejder skal:
- På International Citizen Service i Aalborg inden 5 dage efter ankomst for at få CPR-nr. samt sygesikringsbevis (eftersendes). Der skal medbringes pas og opholdstilladelse. Efter registrering modtager medarbejderen senere (med posten) sit bibliometriske opholdskort. Borgerservice og Statsforvaltningen er til stede ved citizen service.
International Citizen Service, Slotspladsen 1, opgang A, 9000 Aalborg
Åbningstider: tirsdag 8-12 & torsdag 12-16
- Ansøgning om forskerskat kører igennem Lønkontoret, som varetager kontakten til Skat. Læs mere her http://www.okonomi.adm.aau.dk/lon/beskatning-udenlandskestatsborgere/
NB! Ved ansættelse under 3 måneder:
Skatteansøgning sendes med kopi af passet
Efter 2-3 uger får Lønkontoret besked om den ansattes kildeskat-nr.
- Åbne en bankkonto i bank efter eget valg. Det skal være en NemKonto.
Derudover skal medarbejderen tilmelde sig E-Boks.
Nogle banker tilbyder engelske versioner af netbank, fx Danske Bank, hvis den ansatte gerne vil have den mulighed.
- Underskrive oplysningsskema for nyansættelse/ansættelsespapirer. Der SKAL vedlægges kopi af eksamenspapirer og CV samt kopi af opholds- og arbejdstilladelsen, ellers laver HR-afd. ikke ansættelsespapirene. Nogle nyuddannede får først deres eksamensbevis sent, i det tilfælde kan man bruge stamblad og senere eftersende kopi af originalt bevis.
- Hvis den ansatte tilbydes fri telefon, skal den ansatte informeres om at han beskattes af det.
Påmindelse
Den ansatte skal huske at medbringe kopi af sit eksamensbevis samt CV. Dokumentationen skal sendes sammen med indstillingen om ansættelse, der laves på dagen den ansatte starter.
Forlængelse af arbejdstilladelse
HR-afdelingen står står også for forlængelse af opholds- og arbejdstilladelser.
Check sagsgangen i HRs håndbog her